Ten słowniczek ma na celu ułatwienie nowym graczom lepsze zrozumienie terminologii i slangu, którego używamy podczas gry w Riftbound. Nie będę tu opisywać wszystkich efektów, czy słów kluczowych, które można znaleźć w oficjalnych zasadach Riftbound. Wybrałem takie, które najczęściej używane są przez graczy mających doświadczenie w karciankach. Mam nadzieję, że lektura słowniczka pomoże Wam w lepszej komunikacji na turniejach.
Słowniczek ten będzie co jakiś czas aktualizowany. Jeśli macie jakieś propozycje pojęć, zapraszam do komentowania lub do działu „Pytania o zasady” na naszym Discordzie.
Podziękowania:
Z tego miejsca wielkie podziękowania dla wszystkich graczy, którzy przysłali swoje propozycje oraz dla Obera z https://psychatog.pl/, dzięki któremu mogłem w części wykorzystać słowniczek slangu magicowego.
0-9
0-X, 1-X, X-1, X-1-1, itp. – określenie wyniku w swissie w formacie wygrane-porażki-remisy, np. 4-0-1
0-2 drop – czasem styl życia, rezygnacja z turnieju po dwóch przegranych grach (co najczęściej wyklucza szanse na dostanie się do top8)
1-drop, 2-drop… – karta o koszcie 1, 2 itd. (nie mylić z 0-2 drop)
650 – zasada mówiąca o tym, że gracz ma możliwość poddania gry w dowolnym momencie
A
Aggro – typ talii opartej na tanich kartach, której celem jest jak najszybsze zakończenie rozgrywki poprzez szybkie podbijanie pól bitew
Alter, AA – alternatywna wersja danej karty
B
Bakłażan – Tasty Faefolk
Ban – wykluczenie: 1) gracza, np. przez złapanie na oszukiwaniu 2) karty – jeśli jest za mocna – stosowany w celu balansowania formatu
Banlista – lista kart niedozwolonych w danym formacie.
Blink – efekt pozwalający na usunięcie karty z gry i natychmiastowe jej przywrócenie umożliwiające ponowne efety na wejściu
BO1 – mecz, w którym wygrywa ta osoba, która wygra jedną grę
BO3 – mecz, w którym wygrywa osoba, która wygra dwie gry z maksymalnie trzech (2-0 lub 2-1)
Board state – sytuacja na polu gry
Bomba – bardzo mocna karta
Bottom / Na bottom – położyć kartę na spód talii (czyli recycle)
Bounce – efekt polegający na wróceniu unita / geara do ręki gracza (przykład: Gust)
Build – budowa talii, określa proporcje oraz liczbę kopii każdej karty w decku
Bulk – dużo kart o niskiej wartości (np. commonów) sprzedawanych lub skupowanych po niewielkiej cenie (często kilka groszy za kartę lub nawet w przeliczeniu na kilogramy kart)
Bye – wygrana w danej rundzie dla gracza, który z racji nieparzystej liczbę uczestników turnieju nie może mieć przeciwnika. Bye na Regional Qualifierze można również uzyskać za zwycięstwo w Summoner Skirmish.
C
Card Advantage – sytuacja, gdy posiadamy karty, które bardziej zbliżają nas do zwycięstwa
Card Rarity – rzadkość występowania danej karty: common, uncommon, rare, epic, showcase
Casual – luźne granie lub turnieje typu Pre-rift, czy Nexus Night
Cheater – osoba, która oszukuje
Combo – umożliwia wygranie gry poprzez zastosowanie kombinacji kilku kart (np. Vi, Destructive + Ride the Wind)
Competitive – ranga turnieju, na której obowiązują zaostrzone zasady turniejowe: np. obowiązek posiadania decklisty (turnieje od Summoner Skirmish wzwyż, aż do World Championship)
Control – typ talii mający na celu granie reaktywne: kontrowanie spelli, usuwanie unitów przeciwnika i obronę swoich
CR – Core Rules – zasady gry w Riftbound
D
DAMAYC – Do as much as you can – zasada mówiąca o tym, że tekst na karcie wykonuje się tak bardzo, jak to możliwe
Deck – talia
Deck check – forma kontroli sędziowskiej mająca na celu sprawdzenie, czy karty w talii odpowiadają temu, co jest napisane w deckliście. Jest stosowana prewencyjnie lub w przypadku podejrzenia czyjegoś oszustwa.
Decklista – spis talii, którą gramy, wymagana na turniejach rangi competitive
Discard – odrzucenie karty z ręki do trashu
Drop – przedwczesne świadome zakończenie turnieju (nie mylić z 1-drop, 2-drop…)
DQ – dyskwalifikacja osoby z turnieju na skutek rażącego naruszenia zasad
E
Early Game – wczesna faza pojedynczej gry
Enabler – karta lub mechanika gry, która ułatwia lub umożliwia skuteczne działanie określonej strategii lub combo
Engine – silnik talii, coś na czym opiera się idea gry (np. Baited Hook)
Event – inaczej, wydarzenie, turniej
F
Finisher – unit, którego zagranie powinno zapewnić w miarę szybkie zamknięcie gry (np. Dr. Mundo)
Fizzle – skontrowanie ze względu na zasady gry. Przykładem jest cofnięcie unita z battlefieldu w reakcji na Hidden Blade.
Format – tryb rozgrywki, w której obowiązują ustalone zasady dotyczące budowania talii
Folie – foliowa / świecąca wersja danej karty
G
Game loss – kara polegająca na automatycznej porażce jednej małej gry w meczu BO3
GG – Good Game, czyli do widzenia, dzięki za grę
GL / GL, HF – Good Luck / Good Luck, Have Fun, czyli życzenia dobrej gry
Goldfishing – granie sam ze sobą, analiza ręki startowej
Gra z czuba – sytuacja, gdy nie mamy kart na ręce i polegamy na tym, co dobierzemy (patrz również: topdeck)
Grind – 1) granie wielu turniejów w celu wyciągnięcia wartości z nagród; 2) generowanie przewagi w grze przy jednoczesnym wyczerpywaniu przeciwnika z jego zasobów
Grób – inaczej trash, a po polsku stos kart odrzuconych
H
Holo – patrz: folie
I
ID – intentional draw, remis ustalany przez graczy przed rozpoczęciem danego meczu, stosowany w celu zapewnienia sobie miejsca w top 8 lub np. brany przez dwóch kolegów by jeden nie zepsuł drugiemu turnieju
Interakcja – wpływ kart na siebie, patrz: removal, kontra, bounce, blink
K
Kontra – zanegowanie spella poprzez zagranie karty / użycie umiejętności
Krowa / Jeleń / Łoś / Myszojeleń – Thousand-Tailed Watcher
L
Late game – późny etap rozgrywki
M
Main event – główny turniej w ramach jednego wydarzenia
Mana – zasoby generowane z run (zazwyczaj w domyśle Energy)
Matchup – określenie pojedynku dwóch konkretnych talii (np. Kai’sa vs Master Yi)
Match loss – kara polegająca na automatycznym przegraniu całego meczu
Meta / Metagame – najlepsze lub najpopularniejsze talie w danym formacie
Midrange – typ talii pomiędzy aggro a kontrolą
Mirror – pojedynek dwóch talii grających tę samą Legendę.
Mono deck – talia posiadająca karty tylko w jednej domenie (np. same niebieskie)
Mulligan – akcja wykonywana przed każdą grą, w której możemy wymienić do dwóch kart ze startowej ręki i dobranie takiej samej ilości kart z talii
N
Netdecking – kopiowanie talii z internetu, np. zwycięskiej talii z dużego turnieju
O
OP – Organized Play, czyli system oficjalnych turniejów prowadzących z lokalnej sceny do mistrzostw świata
Out – karta, którą jeśli uda nam się dobrać, będzie w stanie uratować od przegranej (lub opóźnić porażkę)
P
Pilot – gracz danej talii
Playset – trzy sztuki tej samej karty (maksymalna liczba w taliach constructed).
Pompka / Podpałka – spell lub umiejętność pozwalająca na tymczasowe zwiększenie mighta danej jednostki, zazwyczaj działa do końca tury (np. Primal Might) lub tylko w czasie combatu (np. Assault / Shield).
Promka – karta rozdawana na eventach, często z alternatywną grafiką lub foliowaniem
Pros – profesjonalny gracz, uczestnik turniejów o najwyższej randze
Protektory – koszulki na karty
Proxy – imitacja kart, np. wydrukowane karty. Zazwyczaj nie są dozwolone na sankcjonowanych turniejach
R
Rampa – typ talii, którego planem jest szybkie uzyskanie zasobów pozwalających na wcześniejsze zagrywanie kart o dużym koszcie
Reanimator – typ talii lub efekt pozwalający na wracanie jednostek z trashu.
Removal – spell lub umiejętność pozwalająca na usunięcie unita z gry
Resolve – wykonanie efektu na karcie
RITO – Riot Games
Rogue deck – talia spoza metagame, często konstrukcje autorskie, które w rękach odpowiedniego gracza potrafią z powodzeniem konkurować z najlepszymi konstrukcjami
S
Scoop – poddanie gry przeciwnikowi, np. gdy my nie mamy już szans
Sideboard – 0 lub 8 kart, które możemy wymienić między grami jednego meczu, aby polepszyć sobie szanse
Side event – dodatkowe turnieje rozgrywane obok main eventu
Single – karty kupowane na sztuki (np. na Cardmarkecie, czy bezpośrednio od innych graczy)
Site – miejsce turnieju
Slow play – zbyt wolne granie, czasem wynikające z tego, że gracz jest początkujący. W skrajnie negatywnych przypadkach (np. gra na czas) może skończyć się co najmniej warningiem
Spellslinger – typ talii oparty na zagrywaniu dużej ilości spelli przy małej ilości jednostek
Split – podział nagród w turnieju
Stack – inaczej chain, czyli po polsku stos – układ kolejności kart do resolve
Sweep – wyczyszczenie stołu z unitów
Swiss – typ rozgrywek, podczas którego wszyscy gracze grają określoną ilość rund, najczęściej każdy mecz rozgrywa się z przeciwnikiem o tej samej ilości punktów
Synergia – interakcja dwóch lub więcej kart dająca dużo lepszy efekt niż zagrywanie ich samodzielnie (np. Spectral Matron wracający z grobu Vanguard Captaina z aktywnym legionem)
T
Tap – to samo, co exhaust jednostki / geara / runy.
Tech – autorska modyfikacja talii, zapewniająca element zaskoczenia, np. granie karty, której nikt się nie spodziewa
Tempo – deck, który polega na zyskiwaniu tempa rozgrywki poprzez jak najlepsze wykorzystanie zasobów
Terminacja – zakończenie meczu przez sędziego z powodu braku czasu. W momencie ogłoszenia terminacji aktywny gracz kończy swoją turę, po czym następuje 5 dodatkowych rund. Po zakończeniu piątej rundy zwycięzcą zostaje gracz, który ma więcej punktów
Top / Na top – położyć kartę na górę talii
Top cut / Topka – najlepsi gracze grający drabinkę finałową po zakończeniu fazy Swiss, najczęściej top8 lub top4
Topdeck – dobranie dokładnie takiej karty, która jest nam w tej chwili potrzebna
TR – Tournament Rules, czyli zasady turniejowe
Trade – jednoczesna zabicie atakujących i broniących jednostek
U
Untap – to samo co ready, czyli przygotowanie jednostki / geara / runy
V
Value – korzystna wymiana w trakcie gry
Vanilla – unit nie posiadający żadnych umiejętności (np. Mega-Mech, Mountain Drake)
W
Warning – ostrzeżenie od sędziego jako konsekwencja złamania jednej lub kilku zasad gry. Zebranie większej ilości warningów prowadzi do game lossa
Wincon / Win condition – karta / karty, na których talia opiera swój plan zwycięstwa
